יום ראשון, 24 באוקטובר 2010

הדרך לשנאה התחילה בכוונות הכי טובות שבעולם

                                                             
זאב ז'בוטינסקי, בעל חזון הביטוח הישראלי
ביטוח - הרעיון העומד מאחורי העניין הוא אחד היפים והחכמים שבעולם ואנשים חשבו עליו עוד בימי המקרא. למעשה מדובר בשני רעיונות שונים:


חיסכון לתקופה הרזה - בדיוק כמו בחלומות פרעה שפתר לו אבינו יוסף. חוסכים בתקופה הטובה על מנת שהחיסכון ישמש כמקור פרנסה בתקופה הרעה. רעיון זה עומד מאחורי החיסכון הפנסיוני.


קרן לפיצוי במקרה של נזקים כבדים - כאשר חברת הביטוח מנהלת למעשה קרן של קבוצה גדולה של אנשים (הנקראים מבוטחים) שכל אחד מהם חשוף לאותו סיכון (כמו למשל שריפה של דירת מגורים). כל אחד מהמבוטחים משלם את חלקו לקרן והיא מפצה את אותם היחידים אשר לגביהם אותו סיכון מתממש (דירתם נשרפת).


אמרנו רעיון יפה. כך גם חשב בזמנו גם זאב ז'בוטינסקי אשר שימש במשך תקופה מסוימת כגזבר וסגן נשיא של יהודה, חברת הביטוח הראשונה שהחלה את פעילותה בישראל בסוף שנות העשרים.


החזון הביטוחי של ז'בוטינסקי בהקמת חברת ביטוח ישראלית היה שכספי הפרמיות המשולמים ברחבי תבל על ידי יהודים יגיעו לחברת ביטוח ישראלית אשר תשקיע את הכספים בפיתוח הארץ.

לא רק ז'בוטינסקי פעל בתחום הביטוח אלא גם דמויות מופת כמו מאיר דיזנגוף, שאול טשרניחובסקי, חיים ביאליק וגם טל ברודי, מיקי ברקוביץ ודורון ג'מצ'י.

ובכל זאת שונאים את הביטוח (אולי קצת פחות מאשר את חברות הסלולר) אבל בכל זאת שונאים וגם מאמינים שחברות הביטוח והסוכנים מעוניינים לקבל פרמיות ולא לשלם תביעות.

ואני מנסה לשאול את עצמי, מדוע? ומניחה שהדברים קשורים בדרך זו או אחרת לאכזבות שנפלו ועדיין נופלות בחיקם של אנשים אשר התאכזבו (ועוד יתאכזבו) מהביטוח.

אכזבה מהביטוח יכולה להיגרם במקרה שבו חברת הביטוח מסרבת לשלם בעבור נזק שקרה, או מתעלמת מהפניה לתשלום הנזק או מציעה או משלמת סכום הנמוך בהרבה מסכום שאותו ציפה המבוטח לקבל, שולחת חוקרים ושמאים אשר המבוטח רואה בהם גורמים מציקים, מאיימים ומטרידים.

וכך, האכזבה מולידה את התסכול שמוביל לשנאה אשר התוצאות שלה אינה יכולות לרפא את הבעיה אלא ליצור בעיות חדשות כמו ניפוח של תביעות, ניסיונות הונאה של חברות ביטוח, ביטוח בסכומים נמוכים מדי או אפילו ויתור על ביטוח בכלל.

אכזבה מוגדרת כצפיה שאינה נכונה.

בפוסט הבא, נלמד מהן הציפיות הלא נכונות המובילות לאכזבה מהביטוח ומדוע רצוי להימנע מסיכום הבעיה באמירה גורפת לפיה חברת ביטוח מסוימת או כל חברות הביטוח אינן מעויינות לשלם תביעות. דבר העושה עבודה קלה למי שמעוניין לברוח מאחריות לביטוח שאולי מלכתחילה לא נעשה בדרך הנכונה, ובדומה לשנאה, אינו פותר את הבעיה ואינו מתווה דרך לניהול חכם יותר של נושא הביטוח על מנת למנוע אכזבות דומות בעתיד.


ובינתיים מאחלת לכולכם שבוע נהדר




שלכם

קטיה שורצמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה